Desktop publishing (DTP)

Letterlijk: het publiceren vanaf je bureau. De kreet desktop publishing (afgekort: DTP) is ontstaan, op het moment dat men met een ‘normale’ PC, met regulier verkrijgbare én gebruikersvriendelijke software (en dus vanaf het eigen bureau) publicaties kon gaan ontwerpen. In de jaren 80 en deels 90, was “DTP” voornamelijk synoniem aan niet-professionele, hobbyistisch in elkaar gedraaide foldertjes, die technisch niet voldeden aan de eisen om er professioneel drukwerk van te (kunnen) maken. Inmiddels zegt “DTP” méér over de (positionering van) de dienstverlening van een bedrijf, zo is een DTP-studio voornamelijk gericht op het opmaken en uitwerken van publicaties, waarvan het (basis-)ontwerp reeds aanwezig is. Overigens zijn er uiteraard ook DTP-studios die ontwerpers/vormgevers of zelfs marketeers in dienst hebben, waarmee het bedrijf zich méér positioneert als reclamebureau.

Graphipedia wordt mede mogelijk gemaakt door:

Copyright ©2018 Graphipedia